Hvor mye koster det å ta lappen?

Kostnaden for å ta førerkortet i klasse b (bil) setter seg sammen av flere aspekter og varierer basert på valg av trafikkskole, antall kjøretimer etc. ​
Våre estimater viser at det i gjennomsnitt koster ca 30 000 kroner å ta førerkort. Av dette utgjør obligatoriske kurs ca kr 12.000 og eksamensavgifter (teorikurs og ”oppkjøring”) ca kr 5.000.
Kostnadene til kjøretimer utgjør ca 60% av totalkostnadene – i snitt cirka 15-20 000. En kjøretime er normalt på 45 minutter. Prisen per time varierer gjerne fra kr 450 til kr 600. Ved valg av kjøreskole er det viktig ikke bare å se på pris per time, men også kvalitet. Kvalitet er vanskelig å vurdere på forhånd, men spør gjerne venner og bekjente om deres erfaringer. Vi vil etter hvert også komme med en anbefalingsside der våre brukere kan dele sine erfaringer.
For å redusere kostnadene ved å ta førerkort anbefales det at man bruker mye tid på privat øvingskjøring slik at den som lærer å kjøre automatiserer flest mulig handlinger. Utbyttet av øvingskjøring blir også ekstra godt hvis øvingskjøringen følger en strukturert plan (se underkapitlet ”tips til øvingskjøring”). ​

Oversikt over kostnader

  • Teoriboken "Veien til førerkortet" koster kr 388,- Kjøp boka her
  • Obligatorisk trafikalt grunnkurs: ca 2300-3000 kr
  • Kjøretime: ca. 500-800 kr
  • Sikkerhetskurs på vei: ca. 6000-7000 kr
  • Sikkerhetskurs på bane: ca 3000-3500 kr
  • Billeie til førerprøven: ca. 2000 kr
  • Obligatorisk mørkekjøringskurs: ca 1100-1800 kr
  • Førstehjelpskurs: ca. 500-600 kr
  • Vær obs på at dette er ca.priser. Mange trafikkskoler tilbyr pakker, det er du betaler en fast sum for et visst antall kjøretimer, sikkerhetskurs og teori som blir billigere enn hvis du velger ett og ett element i opplæringen.
  • Gebyr for teoriprøven hos Statens vegvesen: kr 600
  • Baneleie til sikkerhetskurs: kr 1000
  • Praktisk prøve (oppkjøring): Kr 1060
  • Utstedelse av førerkort: kr 280



Innholdet leveres av Altomførerkortet.no. Klikk her for mer informasjon om førerkortet.